Aktualne trendy w rekrutacji i branży HR

Rynek pracy, a więc i świat HR, ewaluuje jak każdy inny i jest podatny na to, co dzieje się na świecie. Dlatego pandemia koronawirusa wywarła ogromny wpływ na całą branżę – większość przedsiębiorstw musiała diametralnie zmienić sposób, w jaki funkcjonowała do tej pory. Tym samym działy HR zostały postawione przed ogromnymi wyzwaniami. Jak pandemia wpłynęła na trendy w rekrutacji i całej branży HR? Odpowiadamy.

Dlaczego pandemia koronawirusa wpłynęła na branżę HR?

Wybuch pandemii koronawirusa i wprowadzone w tym czasie zmiany i ograniczenia wywarły ogromny wpływ na branżę HR. Konieczność wdrożenia pracy zdalnej, dostosowanie firmowego sprzętu, zmiana procedur, stworzenie regulaminów pracy zdalnej/hybrydowej, ulepszenie komunikacji wewnętrznej – to tylko niektóre z zadań, z którymi musieli zmierzyć się pracownicy departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

I choć sytuacja związana z pandemią na dany moment wydaje się opanowana, to eksperci jednogłośnie stwierdzają – w HR nie ma mowy o powrocie do sytuacji sprzed koronawirusa. Co to oznacza dla pracowników tego departamentu? Przede wszystkim konieczność podniesienia kompetencji i umiejętności oraz dostosowania się do nowych realiów – szkolenie z nowoczesnych metod rekrutacji, nauka programów obsługujących spotkania online i video rozmowy, nowatorskie podejście do kreowania ścieżek karier i wyznaczania benefitów pozapłacowych – to kwestie, na których na pewno warto się skupić. Dlaczego? Wyjaśniamy!

Co zmieniło się w branży HR i jak będzie wyglądać przyszłość?

Praca hybrydowa/praca zdalna

Praca hybrydowa przed pandemią nie była zbyt popularna. Istniały oczywiście firmy, które zezwalały na home office raz, maksymalnie dwa razy w tygodniu. Jednak lockdown diametralnie zmienił tę sytuację – pracownicy docenili pracę z domu, a pracodawcy? Cóż, musieli się dostosować!

Jednak z hybrydowym bądź całkowicie zdalnym trybem pracy wiąże się kilka wyzwań dla działu HR. Trzeba zadbać o jej odpowiednią organizację – pracodawcy muszą być przygotowani na inne niż do tej pory ewidencjonowanie czasu pracy.

Chyba nie musimy dodawać, że praca zdalna największą popularnością cieszy się wśród Millenialsów i przedstawicieli generacji Z? To osoby, które dorastały wśród nowych technologii, cyfryzacji i globalizacji. Dla nich praca jest tylko „dodatkiem” do życia więc połączenie obowiązków z możliwością zwiedzania świata jest wyjątkowo atrakcyjną opcją.

Benefity pozapłacowe

Zmiana podejścia pracowników do benefitów pozapłacowych jest wręcz nieunikniona.  Czy w dobie pracy zdalnej dla pracowników będą atrakcyjne owocowe środy, bezpłatny parking lub świeżo mielona kawa w firmowej kuchni? Niekoniecznie.

Aktualnie bardziej wartościowe są te benefity, z których pracownicy mogą swobodnie korzystać również podczas pracy zdalnej. Prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, usługi concierge, dofinansowanie szkoleń i nauki języków obcych – teraz takie udogodnienia mają większe znaczenie.

Rekrutacja online

Sposób prowadzenia rozmów rekrutacyjnych również uległ zmianie. Rozmowy kwalifikacyjne online są praktycznie na porządku dziennym. Pandemia zmieniła również sposób prowadzenia procesów rekrutacji. A w związku z tym przeformułowanie musiało dotknąć również innych elementów procesów rekrutacji.

Proces selekcji także musiał ulec zmianie. W końcu umiejętności takie, jak komunikatywność, organizacja czy zaangażowanie najłatwiej ocenia się podczas tradycyjnej rozmowy face-to-face. W efekcie wiele firm musiało przekonać się do przeróżnych testów online, dzięki którym możliwe jest sprawdzenie zarówno umiejętności miękkich, umiejętności twardych czy predyspozycji osobowościowych.

Well-being i work life balance

Dobre samopoczucie pracowników i odpowiedni podział dnia pomiędzy pracę, a życie prywatne nadal jest bardzo ważną kwestią. O ile nie ważniejszą niż do tej pory. Wszak pracując z domu, łatwo utracić poczucie czasu i spędzić przed komputerem nie 8, a 10 godzin dziennie…

W związku z tym konieczne jest nie tylko stworzenie nowego modelu ewidencjonowania czasu pracy, ale także zmodyfikowanie zasad dotyczących nadgodzin.

Czasy się zmieniają, a rynek pracy wraz z nimi. Do nowych realiów muszą dostosować się nie tylko pracownicy, ale również pracodawcy, a w tym dział HR. Warto więc wspierać specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi w tej sytuacji i zapewnić im odpowiednie szkolenia i warsztaty, które pozwolą na dostosowanie się do nowej sytuacji.