Model kompetencyjny jako system zarządzania zasobami ludzkimi

Brak wiedzy na temat modelu kompetencyjnego nierzadko doprowadza przedsiębiorstwa do wielu kłopotów. Kryją się w nim cechy, które są tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Warto więc nieco przybliżyć ten temat.

Modele kompetencyjne i ich zadanie

Modele kompetencyjne są podstawą sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Założeniem tej praktyki jest przekonanie o znaczeniu kompetencji pracowników w dążeniu do określonych przez organizację celów. Firma powinna przez cały okres funkcjonowania budować przewagę konkurencyjną. Model kompetencyjny jest podstawowym czynnikiem pozytywnego przebiegu projektów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi.

Budowanie modelu kompetencyjnego nie jest trudne. Można to uczynić za pomocą dosłownie kilku kroków. Najpierw wybiera się najważniejsze kompetencje. Później opisuje się zachowania będące przykładem wykorzystania danej umiejętności. W kolejnym kroku określa się ustalony zakres kompetencji dla wybranych stanowisk. Po tym dokonuje się potwierdzenia zgodności modelu i dopiero teraz wdraża w plan zarządzania poszczególnymi pracownikami.

Kiedy model kompetencyjny jest najbardziej użyteczny?

Od modelu kompetencyjnego zależeć może przebieg rekrutacji oraz selekcji kandydatów. Proces tak bardzo ważny w każdym przedsiębiorstwie zatrudniającym pracowników. Posługując się nim, można również ocenić umiejętności i zidentyfikować potencjał zawodowy konkretnych pracowników. Wykorzystuje się go także podczas tworzenia kadry rezerwowej. Model ten jest również użyteczny przy awansowaniu pracowników i przeprowadzaniu tak zwanych przesunięć wewnątrz organizacji. Może mieć korzystny wpływ na szkolenia, a także ogólny rozwój pracowników. Więcej na ten temat można dowiedzieć się tu: bigram.pl/dla-pracodawcow/modele-kompetencji.

Rodzaje kompetencji w modelu kompetencyjnym

Wyróżnia się różne rodzaje kompetencji we wspomnianym modelu. Są to kompetencje ogólnofirmowe, wymagane na wszystkich stanowiskach. Do tego kompetencje menedżerskie, specyficzne dla kadry menedżerskiej. Trzecim rodzajem są kompetencje specjalistyczne, specyficzne dla konkretnego obszaru.

Posługiwanie się danym modelem generuje szereg korzyści. Wdrożenie go daje możliwość przejrzystego zaplanowania takich działań jak rekrutacja i selekcja. Opisy kompetencji dają możliwość tworzenia szczegółowego profilu kandydata i doboru narzędzi rekrutacyjnych. Model ten pozwala dobrze zaplanować rekrutację i ocenę nowych pracowników, szkolenia oraz ścieżki kariery.